fredag 25 juli 2008

Rapport från svampskogen

Trettio grader varmt och alla turister invaderar sandstränder och berghällar runt samhället.
Underbart för alla som står ut med att trängas i värmen. Visst, jag tycker också om sol och bad.. men.. då helst i ensamhet och tystnad.
Vad gör farmor då ?
Jo, hon drar på sig keps, polotröja, långbyxor och stövlar och knallar ut i skogen.
Min pappa hade sagt: Det som håller ute kyla håller ute värme också !
Vet inte om jag höll med honom igår då svetten rann över hela mig men kläderna skyddade i alla fall mot fästingar , myggor och (ve och fasa) ormar !
Strävade upp för branten och intalade mig att om jag bara kommer upp så planar marken ut och på hemvägen bär det ju utför .
Det har hänt vid flera tillfällen att det har gått alldeles för fort nerför backen .
Våta kottar och grenar som rullar under fötterna har fått mig på fall s.a.s. och det har resulterat i att jag har fått plocka samma svamp två gånger eftersom den har hoppat ur korgen !
Igår gick allt bra .. inga fästingbett , inga ormar och svampen låg kvar i korgen hela vägen hem !
Det blev precis ett kg rensade kantareller att lägga i stekpannan !
Undrar hur mycket Bert fick ?

Inga kommentarer: