torsdag 7 augusti 2008

Vildsvin

Jag har mött många älgar när jag har gjort mina "svampplockarrundor" .
Jag kunde sitta på trappan till torpet och titta på och höra älgar som tuggade i sig rallarrosor några meter ifrån mig.
Jag kunde se älgarna äta upp mina äpplen nere i trädgården och se deras legor i gräset.
Jag har sett ett avslitet rådjurshuvud vid vägkanten och några hundra meter längre bort kom vargen knallande över vägen.
Jag har respekt för både älgar och vargar men jag kan inte påstå att jag av rädsla för att möta dom skulle avstå från att göra mina svamppromenader. Naturligtvis har jag backat när jag mött älgko med kalv .. men.. jag brukar "väsnas" lite där jag går så att dom hör när jag kommer och hinner dra sig undan.
Men.... jag vill absolut inte träffa ett vildsvin !!
Hörde igår ,till min fasa, att härom natten hade ett vildsvin med fyra ungar knallat omkring bara ett par hundra meter från min bostad ! Mitt inne i samhället ......
Var bor dom då och var är "pappa svin " ... ??
Finns dom rackarns svinen inne i samhället måste det ju finnas många fler i skogarna runtomkring.
Hur skrämmer jag ett vildsvin ? Räcker det att "farmor" pratar för sig själv , visslar eller bryter grenar för att skrämma dom ?
Tror inte det !!
Detta tål att fundera på !

Inga kommentarer: