lördag 1 augusti 2009

Upphittat : En styck torpare !

Denna torpare har under den senaste tiden utövat en del sysslor vilka har tagit på krafterna fysiskt.
Ryggen är lite trött , blåsor i händerna och fingrarna är "korviga".
Rensat och röjt i kvarlämnad "skit" från vind, uthus och "utedass" ( det är inte klokt så mycket skräp som det fanns här)
Det blev en stor släpkärra fullastad med skräp som skulle till soptippen
Lämnat bort möbler och annat som stod kvar i torpet när jag flyttade in och som jag själv inte hade användning för
Kört hit mina egna möbler - sängen, soffgruppen m.m.
Wow , så skönt det var att få krypa ner i sin egen säng igen efter att ha kvartat i en gammal "turistsäng" i flera veckor !
När lägenheten äntligen var tömd och det var städningen kvar var det skönt att ha dottern och mågen till hjälp (Utan dem hade jag inte varit färdig ännu. Tack raringar !)
Torsdag kväll lämnade jag nycklarna. Det var en stor lättnad när allt var klart .
Då kunde jag pusta ut med grillkväll, dricka vin, plocka blåbär, hallon och smultron som dottern gjorde en härlig paj utav.
Sedan har det blivit att hugga ved och köra grus.
Jag har inte plockat en enda kantarell ännu - och det är för sorgligt - men jag har inte haft tid och dessutom har himlens portar stått på vid gavel.
Herregud vad det har regnat !
Det där regnandet har inneburit att det blivit ett "blöthål" alldeles vid infarten till min trädgård och risken fanns att någon (jag t.ex.) skulle köra fast i leran . Alltså har jag kört grus - massor av grus - och fyllt upp det där hålet. Jag tror ta mig sjutton att det rackarns hålet var bottenlöst ! Någon som undrar om det var tungt ? Svar: Jaaa, jättetungt !
Utöver allt annat så har jag varit på bouppteckning efter en avlägsen släkting vilket bl.a. innebar att mitt möblemang utökades med en Bruno Mattson-fåtölj (jag tycker verkligen om den ! )
Just för ögonblicket lyser solen från en klar himmel. Solsken har ju annars varit en bristvara den senaste tiden.Stackars turister som lägger stora pengar på att få vistas i vårt område under en kort tid på sommaren och råkar ut för det eländiga väder som har varit.
Vi som är bofasta har ju förmånen att slippa åka härifrån och kan njuta när vädret ändrar sig till det bättre.
Tvätten hänger på strecket utanför . Är man torpare är det bäst att passa på när det finns möjlighet till tork utomhus. I ett torp finns det inte vare sig torktumlare eller torkskåp och förresten luktar "soltorkad" tvätt så himla gott och är så mycket lättare att ta hand om.
Jag har min fyrbente kompis Selma här på besök över en dag och hon finner sig snabbt väl tillrätta och ligger just nu på mina fötter och smaskar i sig ett tuggben.( inte mina ben )
Summa summarum : Jag mår alldeles fantastiskt bra och njuter av tillvaron och livet !
Tjosan !

4 kommentarer:

Ännelaij sa...

Vad härligt det låter.
Fast..himmelens vad du måste ha slitit.

Köra grus på det viset och städa ur och allt annat.
Jisses människa.
Jag blir trött bara av att läsa detta.
..puh..

Men fint kommer det ju att bli..finare kanske jag skulle säga.

Take care
/A

strandskatan sa...

Ännelaij: Man kan säga som så att jag sover väldigt gott om nätterna !
Det är värt allt "slit" när man får forma sin egen tillvaro !

Markattan sa...

Åhhh vad skönt, att du kommit till rätta... Jag anade nog vad du höll på med, men var ju tvungen att kolla, liksom.

Bra att du fått fin hjälp och god paj nu när du sliter så hårt. Om en månad finns det fortfarande fullt med kantareller att locka med sig hem till stekpannan hoppas jag.

Sov gott nu söta Strandskata och njut av din nya egna tillvaro.

Markattan

strandskatan sa...

Markattan: Jösses vad jag har jobbat ! Det är väldigt skönt att få support av barnen med respektive när det behövs som mest.Samtidigt som vi jobbar bra ihop så har vi vansinnigt roligt . Den närmaste tiden skall jag varva ner och kanske (troligen) blir det kantarellskogen redan i morgon - om vädret tillåter.
I natt lär jag få dela säng med Selma men jag sover/snarkar nog gott ändå - ha,ha