torsdag 8 maj 2008

Hjälpsamma grannar


På min tomt fanns en björk av kollossalformat. Den var så stor och hög att den skuggade en stor del av gräsmattan och jag hade nämnt för grannarna att jag skulle vilja ta ner den.

Påskaftons kväll hade jag tillbringat tillsammans med släktingar och kom hem vid tjugotretiden.
Utanför min vedbod låg en enorm hög med rivningsvirke som goda vänner hade lagt dit medan jag var ute och "firade" påsk.

Perfekt att elda med .. men.. jag måste ju få in allt i vedboden innan det blev regn !
Ja, ja, det skulle nog ordna sig ...

När jag kom till trappan för att gå in fick jag se att det stod en "grålle" mitt på gräsmattan .
Dessutom låg en motorsåg och en skyddshjälm slängda längre ner i trädgården.
Björken som jag ville ha ner ... jättebjörken.... den var fälld till marken .
Antagligen hade de goda grannarna missbedömt hur hög björken var och åt vilket håll den skulle falla ... den hade stått så nära huset att toppen på den hade "sopat" väggen !
Det var enbart tur att jag inte hade fått in den i köket.
Jag tror att mina hjälpsamma grannar hade haft ett litet "påskkalas" innan projekt fälla björk hade påbörjats.
Mitt i kaoset slog mig tanken .. hur hade det gått med grannarna eftersom verktyg och traktor fanns kvar ? Tänk om dom hade skadat sig !
Men, nej då ! Påskdagens eftermiddag kom dom traskande och hämtade sin utrustning .. lite dagen efter s.a.s.

Det blev mycket, väldigt mycket, fin ved av den björken .
Rivningsvirket.. jo, det klarade sig undan regnet . Jag ägnade hela påskdagen åt att släpa in det i vedboden.

Det är härligt att vara torpare !

Inga kommentarer: