torsdag 1 maj 2008

Ska du ha en sup !

I köpet av torpet "ingick " en granne ! Det fanns tre grannar men det var en av dom, E, som var alldeles speciell.
E kontaktade mig redan i den sekund jag stannade bilen för att titta på torpet första gången.
Första intrycket av E var väl " så där" !
Han dök upp från ingenstans !
Keps med "svettrand" och där fodret stack ut genom hålen, blåbyxor som han varsamt lappat för hand, gamla stövlar och en cykel som såg ut att vara sedan första världskriget !
På pakethållaren låg hans ständige följeslagare "yxan" !
Inget fel i något av allt detta men han såg verkligen ut att komma direkt från trettiotalet !
"Skall du köpa´t ?"
Jag bekräftade att jag var spekulant och han verkade belåten med att få en ny granne.
E var en fantastiskt duktig människa på många sätt och han levde "efter naturens lagar och förordningar !"

Braskaminen krävde att jag hade ett stort förråd av ved varför jag beställde tio kubikmeter torr björkved.
Veden skulle klyvas och E lärde mig att hantera yxan på rätt sätt.

En fredagskväll i skymningen när jag som bäst hade börjat angripa vedhögen kom E smygande runt hörnet.
"Skall du ut och köra mer ikväll ?" frågade han.
Nej, jag skulle ingenstans.
"Då skall du ha en sup !" sade han och tog fram ett par små fina glas ur ena fickan på sina blåbyxor. Ur den andra fickan plockade han fram en flaska Apricot Brandy.

Sedan satt vi där i vedhögen , lyssnade på koltrasten, slogs med knotten och "tog oss en sup " E och jag !

Inga kommentarer: