tisdag 24 juni 2008

Rhapsody in Red

Jag har en väninna som är medlem i Red Hat Society /Rhapsody in Red - en icke-organisation som enbart har till uppgift att sprida kravlös glädje eller där man som medlem " bara är" och vågar vara sig själv !
Medlemmarna är kvinnor över 50 år (eller under 50år med rosa hatt) och måste komma till träffarna i full skrud. Röd hatt och lila kläder för kvinnor som är 50 år eller äldre respektive rosa hatt och lavendel för kvinnor under 50 år.

Jag älskar deras tankesätt och läser med stor tillfredsställelse deras hemsida .
Visst är den här dikten , som jag har lånat från deras hemsida, helt underbar !

Dikt av Jenny Joseph (1961)

Varning

När jag är en gammal kvinna ska jag gå klädd i purpur
Och en röd hatt som inte alls passar till
Och jag skall slösa min pension på konjak och sommarhandskar
På satinsandaler och så skall jag säga
”det finns inga pengar till smör”.
Jag skall slå mig ned på trottoaren när jag är trött
och jag skall glufsa i mig allt som bjuds på varuhusdemonstrationerna
och ringa i alarmklockor
och dra min käpp längs staketet
och ge tillbaka för min välanpassade ungdomstid.
Jag ska gå ut i tofflor i regnet
och plocka blommor i regnet
och plocka blommor i andras trädgårdar.
Och lära mig spotta.
Då kan man gå klädd i förskräckliga blusar och bli allt fetare
och äta åtta korvar på en gång
eller bara bröd och potatis under en vecka.
Och samla pennor och kritor och ölunderlag och saker i askar.
Men nu måste vi ha kläder som håller oss torra
och betala vår hyra och inte svära på gatan
och vara ett gott exempel för barnen.
Vi vill ha vänner på middag och läsa tidningarna.
Men kunde jag inte börja så smått redan nu?
Så människorna som känner mig inte skulle bli så chockerade och överraskade.
När jag sen verkligen är gammal och börjar gå klädd i purpur.
*

Fast när jag tänker efter .. så där tokig har jag nog alltid varit...
Det skall jag nog berätta om lite senare !

Inga kommentarer: