söndag 15 november 2009

Lite "november"

Jag har varit tyst i ett par tre veckor.
Kanske är det så att jag "snubblade ner i en liten svacka" eller fastnade i novembermörkret.
Självförtroendet svek mig lite och jag tyckte att jag inte hade något att tillföra i bloggvärlden.
Insett att jag skriver ju faktiskt mest för min egen skull och att det finns andra som tar hand om "de stora frågorna".
Nu har jag funderat färdigt på den saken och skriver vidare om händelserna i min lilla värld.
Kommer ni ihåg att jag klättrade omkring på stegar och skrapade bort all lös färg på väggen för att måla ? Det blev inget av det där målandet p.g.a att underlaget visade sig vara lite för dåligt.
Huset är ju faktiskt över hundra år och underhållet har nog en del övrigt att önska s.a.s.
Därför har väggen fått stå välskrapad (det var ett rackarns slit till ingen nytta..ha,ha ) och i går sattes det upp fina ställningar så att snickaren som kommer i morgon inte skall ramla ner .
En snickare måste ju ha en trygg arbetsplats och inte klättra upp på en gammal stege.
Nej, en stege duger enbart för en pensionerad Strandskata !Väggen skall få ny isolering och snygg klädsel. Yesss... inget drag från den sidan mera !
Kanske det t.o.m kommer att bli svårt för mina "inneboende" (de små mössen eller vad det nu är som far runt på nätterna) att ta sig in på vinden i fortsättningen.
I natt var de ta mig sjutton fullständig hänsynslösa.
Jag hade varit hos goda vänner och haft en mycket trevlig lördagskväll. Ätit skaldjur ( hummer, krabba och havskräftor.... mums) och druckit minst ett par liter Loka.
Vid midnatt körde jag hem i mörker och ösregn . Herregud vad mörkt det är i skogen vid den tiden på dygnet.
Det blev sängen och en god bok direkt vid hemkomsten
Egentligen borde jag väl tacka gnagarna för att de angrep väggen vid femtiden så att jag vaknade .
Den där Lokan ... ja, ni förstår ... det var verkligen läge att uppsöka "folkets hus" !
Men sedan var det ju lögn i hellskotta att somna om ! Hur kan så små djur (jag hoppas ju att de är små ..) få till ett sån´t himla oväsen !
Ja, som sagt ... i morgon klockan åtta äntrar snickaren ställningen som står utanför väggen.
Det skall bli riktigt spännande att se resultatet !
Hej hopp .. dags att lägga in mer ved i spisen !

4 kommentarer:

Markattan sa...

Om din vägg kan man alltså säga precis som om ved, arbetet värmde en gång och sen värmer den igen.

Möss kan av någon outgrundlig anledning låta som en elefantflock på flykt, eller åtminstone som en väldigt stor råtta. En sån som vi hade här i köket förra vintern...

BLÄÄÄÄÄK

Markattan, hoppas väggbytet blir bra och att mössen håller sig borta.

strandskatan sa...

Markattan: Jag tror nästan att det är elefanter..ha,ha . Förhoppningsvis är det i alla fall inte råttor. Möss är väl ok men en råtta ... neeej, hjääälp !

XXX sa...

Å så skönt att höra att du är åter i etern. Trodde kanske att du ramlat av nån stege eller så.

Men du, det är ju ditt liv, dina stegklättringsäventyr, eldande, hundbesöken, svamputflykterna, möss-springandet och allt sånt vi vill läsa om. Inte behöver du konstra till det med annat heller.

Ännelaij sa...

Jag tycker du skriver så bra.
Om jag inte tyckt det så hade jag inte dagligen kikat in till dig.

Låter bra att det kommer hantverkare hem till dig för att hjälpa till med huset.

Jätteskönt att höra..menar läsa..av dig igen
:)