måndag 30 november 2009

Varför skulle livet vara enkelt ...

Igår tog jag mig en tur till civilisationen. Innan jag gav mig iväg kollade jag att det var fyr i spisen, altandörren låstes ordentligt och likaså ytterdörren. Ingen skulle kunna ta sig in objuden i stugan medan jag var på turné en stund.
Jag uträttade mina ärenden och styrde kosan hem igen. Man kan inte vara borta för länge om man skall slippa tända fyr i spisen igen när man kommer hem.
Sätter nyckeln i låset på ytterdörren och försöker vrida om..... det händer inte ett enda dugg.
Jag försöker igen, och igen och igen o.s.v.
Det började bli ganska svettigt om man säger så.
Söndag eftermiddag, mitt i ingenstans och jag kan inte får upp ytterdörren för att ta mig in i mitt eget hus. Lite jobbig situation kan man säga.
Ja, vad gör man ?
Laddar om och försöker igen med samma dåliga resultat.
Låsolja kanske hjälper. Jag trodde mig minnas att det fanns något liknande i förrådet.
Sagt och gjort ... men det var inte lätt att ta sig fram i uthuset som jag belamrat med en massa
överblivet virke, lastpallar och isoleringsbalar. Naturligtvis stod den där förbaskade oljan som förhoppningsvis skulle rädda mig ur en taskig situation allra längst in.
Tur att jag är utrustad med en massa jävlar anamma och trots min ålder relativt rörlig.
Jag klättrade över all bråten och lyckades finna en liten förpackning med Grafit-låsolja.
Det fick duga. Baxar ut kroppshyddan ur förrådet igen. Adrenaliten låg på en hög nivå .
Nu skulle det där dj-la låset få sig en duvning.
Efter en del sprutande och tricksande lyckades jag få upp låset.
Jodå ! Man får inte ge sig i första taget . Så är det bara !
Men nu undrar jag om jag vågar låsa dörren igen från utsidan eller om jag måste stanna
här i "paradiset" för evigt ? Det skulle kännas sådääär att åka ifrån huset olåst även om jag bor mitt i skogen.
Det slutar nog med att jag får byta lås på ytterdörren och montera in ett lås på utsidan av altandörren.
Då skulle jag ju i alla fall ha två chanser att ta mig in.
Strandskatan har lite känning i ryggen av klättrandet idag. ... jag är ju smidig som ett kylskåp egentligen. Men det tänker jag inte berätta .

4 kommentarer:

XXX sa...

Ajdå, men tur att du är uppfinningsrik och smidig. Och vad bra att det gick vägen. Försmädligt att behöva få hjälp att ta sig in i sitt eget hus.
Du gör nog rätt i att byta lås.

Ännelaij sa...

uh, vad jobbigt.
Håller med D(i)HT att du bör byta lås.
Känns ju inte så bra behöva bli utlåst när som helst.

Och vi, din fanclub, vill ju att du har tillgång til datorn.
Fast viktigast av allt är att du kommer in i värmen.

Markattan sa...

Ja fy tusan för trilskande lås. Se till att "bjuda" hem en låssmed bums. Man vet aldrig vad en sådan kan dyrka upp för något.

Och på tal om något helt annat, HARKEL, hur går det med folk på vita springare????

Markattan, lite nyfiken ju

strandskatan sa...

...tvillingen:Jag garanterar att det osade svavel en stund
Ännelaij: Hör ni inte av mig så kan ni ju ana vad jag håller på med ... dyrkar upp lås (har aldrig varit min starka sida .. hi,hi)
Markattan: Låssmed hade kanske varit en ide... kommer de vita springare tror du ?