torsdag 21 juli 2011

En erfarenhet rikare

Jag kan  säga som så att idag har jag varit med om något som jag aldrig trodde att jag skulle vara delaktig i.
Idag tog jag mig en promenad till granngården för att betala för det där virket som jag skall såga .
Det var bara hundarna som syntes till när jag kom men jag tyckte att jag hörde ljud ifrån ladugården.
Även om jag egentligen inte var klädd för ett ladugårdsbesök knallade jag dit.
Jag menar .. vem sjutton går i ladugården klädd i sandaler, piratbyxor och  t-shirt ... jo, jag !
Grannarna var i ladugården och försökte hjälpa en ko som skulle kalva.
En av tjurarna hade varit lite väl närgången på en av  fjolårskvigorna vilket resulterat i att den lite för unga "damen" var dräktig.
Eftersom den blivande mamman själv inte var så stor p.g.a. sin ungdom kunde kalvningen  bli besvärlig.
Nu var det dags  och det visade sig bli riktigt , riktigt svårt !
Veterinären hade varit och kollat i förmiddags och snabbt konstaterat att "ni kan skjuta henne, det kommer inte att gå att få ut kalven !  Kr 1.300:- ... tack och hej !"
Men mina fina grannar ville i alla fall försöka.
Den stackars kossan var helt slut efter att ha kämpat  hela dagen och när jag  kom  syntes bara två klövar och en liten bit av mulen där tungan hängde utanför.
Grannen hade kopplat en snara runt frambenen på kalven och satt på ladugårdsgolvet, tog spjärn med fötterna  och drog.
Jag glömde att jag egentligen inte alls passade in i miljön, slängde plånboken på golvet, greppade snaran och drog tillsammans med grannen.
Kossan fick sporadiska värkar och  vid varje värk drog vi.
Långt om länge hade halva kalven kommit fram.
Sedan var det stopp .. tvärstopp !
Där låg en  "halv kalv" och råmade med bakdelen kvar inne i mamma ko !
Det var  en makaber syn ,  en  alldeles förskräcklig situation... kalven måste ju ut  om både ko och kalv skulle överleva.
Som grannen slet och ....hann vann  kampen !
Till slut gled en jättestor tjurkalv ut på ladugårdsgolvet  ...
Grannen var trött, kossan var trött och den lille "stora" kalven var blöt och lite tagen av sin våldsamma entré till det här livet.
"Nu går jag och ringer till veterinären" sa grannen  som var mäkta upprörd över hur veterinären hade hanterat situationen tidigare på dagen !
Med all rätt förresten ....  tänk om de hade skjutit kossan   !

2 kommentarer:

Cici sa...

Det var en upplevelse utöver det vanliga, må jag säga! Tur att det slutade lyckligt så att det blev en positiv händelse och ingen sorgligt och hemskt som du skulle behöva gå och tänka på. Hade kanske varit snäppet bättre för gårdsfolket om det hade varit en kokalv, men man kan ju inte få allt här i världen.

strandskatan sa...

Cici: Det hade nog varit lättare för den stackars kossan också om det hade varit en kvigkalv... den kanske hade varit liiite mindre.
Pappan till kalven är enormt stor och "sonen" har definitivt ärvt hans gener !