onsdag 30 april 2008

Problem är till för att lösas

Veckan som följde efter sotelden blev hektisk
Sotaremästare, mäklare och försäkringsbolag kontaktades.
Sotaremästaren hade begått ett stort misstag då han godkänt skorstenen enligt brandkåren och det blev en hel del diskussioner.
Säljarens upplysningsplikt .. köparens undersökningsplikt.. mäklarens ansvar !
Den är inte lätt !!
Vilken kollossal tur jag hade att inte hela huset brunnit ner !
Eftersom det det inte fanns någon annan värmekälla (elektriska elementen låg i skräpet ute i trädgården) hade jag inget annat alternativ än att låta installera en braskamin i öppna spisen och sätta ett rör i skorstenen.
Som tur var fick jag ersättning (till viss del) från försäkringbolaget.
Veckan innan braskaminen kom på plats var s.a.s. lite "kylig" !
Marssolen värmde på dagarna ... men nätterna och mornarna (tolv-tretton grader inomhus) var inte särskilt behagliga !
Vedspisen fick fortfarande inte användas och det dröjde flera månader innan jag kunde brassa på med fin, torr björkved och höra när det sprakade i den igen.
Trots allt... jag klarade det !

Inga kommentarer: