onsdag 16 september 2009

Renhållning

Jag har funderat på det där med hygien.
När jag gräver upp rötter efter gamla vresrosbuskar ( jädra rötter ), klipper gräs eller skrapar färg... svettas jag som en skållad gris.
Håret ligger som klistrat på huve´t, svetten rinner ner i ögonen så att jag inte kan se och glasögonen halkar av näsan.
Kläderna är skitiga och blöta, stövlarna leriga.
Ni kan förstå att jag vid "arbetsdagens " slut är i behov av en rejäl tvagning med varmvatten, "skurborste" och tvål !
Nu är det som väl är så att jag har en riktigt bra duschhörna med allt vad som krävs för att jag skall kunna bli av med svett och skit.
Jag behöver inte vänta på att det skall bli "lögardag" i slutet av arbetsveckan som väl oftast var fallet förr i tiden.
Tvättmaskinen fungerar också så att det är lätt att få rena kläder.
Men , vad jag har det bra !
Undrar hur det luktade i stugorna förr när man bodde tio-tolv personer i ett rum och kök och man kanske tvättade sig och bytte till rena kläder en gång i veckan ?
Det kan inte ha luktat liljekonvalj ...

6 kommentarer:

Ännelaij sa...

det vill man inte tänka på...
Det luktade nog..eh..svett och ..orena kläder.
Förstår inte hur det kunnat bli barn på den tiden..iaf inte vintertid då man inte kunde bada.

Nåja, nu är det andra tider.

Den hemska tvillingen sa...

Ja men visst har vi det bra. Fast igår utbrast jag i en bön till någon högre makt om att förflytta mig till 1800-talet för jag blev galen på något modernt påfund.

Men det är gott med inomhusdusch med varmt, rent vatten. Yes it is.

Markattan sa...

Men vad läser jag? Gräver upp gamla vresrosbuskar? Vafalls? Ska du göra dig av med dem? Jag vill haaaaaaa.

Skönt att du kan hålla skiten ifrån dig du. Lättare att få friare då ju....

Markattan, luktar oftast rosor och liljekonvalj.

strandskatan sa...

Ännelaij: De fick väl ha nå´t annat att tänka på/göra än fundera på odörer -många barn blev det ..
Den inte alls hemska tvillingen: Allt som är modernt är inte det bästa .. alltid. Om varmvattnet skulle tryta t.ex. blir det lite kris (åtminstonde kallt .. brrr)
Markattan: Ja, jag gräver och gräver de rackarns buskarna. Det finns hur mycket rötter som helst och de sprider sig som ogräs ! Hur många kärrelass vill du ha ?
Ha,ha ..Tror du det hjälper om jag duschar lite oftare ?

Markattan sa...

Det är fasligt synd att det är så långt emellan oss, annars hade jag kommit och hämtat dina rosenrötter.
Nu ska vi ju förvisso ut och resa lite i helgen men det är ändå för långt...

Klart att friarna kommer att stå på rad ute i trädgården.

Markattan, som verkligen inte menar att du misskött hygienen tidigare

strandskatan sa...

Markattan: Attans att avståndet är för stort !
Ha,ha.. nej det tror jag inte att du menade heller.
Jag får nog testa det där med rosendoft ... kanske hjälper !