onsdag 8 december 2010

Häxans kopparputs

Här i torpet julstökas det väldigt lite. Det blir jul ändå.
Baka och laga en massa julmat  för att lägga i frysen blir det inget av .
Min frys är  inte så stor att det finns utrymme för vare sig limpor ,kaffebröd, korvar eller syltor. Den är redan ganska
full av kantareller och  "nödproviant " för den skull att jag eventuellt skulle  bli insnöad.
Jag vet inte hur ni hade det när ni var barn men  i mitt föräldrahem var det vissa saker som alltid skulle göras
till jul.
Städningen skall vi inte tala om . Den var inte rolig  även om det blev fint när mamma hade fart runt med trasa och hink i varenda vrå. Jag tyckte bara att det var kallt och rörigt med dörrar som stod öppna, mattor som skakades, fönster som skulle putsas och gardiner som skulle bytas .
Utöver städning så skulle lutfisken läggas i blöt,  det skulle bakas  matbröd, vetebröd  och sju sorters kakor , stoppas korv, syltas "bondfläsk  och  stekas köttbullar.
 När allt annat var färdigt så skulle linoleummattan i köket fernissas, kopparbunkarna putsas, och en ny pappersbonad upp på väggen ovanför trampsymaskinen.
Sedan var det bara  pyntandet kvar.
Doften av fernissa i köket , lut i källaren  och Häxans kopparputs tillhör doftminnena från min  barndoms julförberedelser.
Fernissa golv behöver jag inte göra nu för tiden och inte vattna ur lutfisk heller.
Däremot putsar jag alltid några koppar- och mässingsaker.
Lite nostalgisk julstämning skall det vara  och nu  luktar det  kopparputs i huset !

Mormors  fotogenlampa och  de gamla ljusstakarna
är "enkla" och helt i min smak


Gräddhämtare från anno dazumal och mormors pepparkvarn


2 kommentarer:

Cici sa...

Precis lagom! Och så fint det blev också.

strandskatan sa...

Cici: Lite upputsning till jul och midsommar är lagom !