söndag 5 december 2010

Hej mitt vinterland

Jodå, nu är det dags att hugga i med snöskyffeln igen.
Egentligen kan man väl säga "what´s new" eftersom det har vräkt ner en väldig massa snö runt om i landet.
Hittills har jag klarat mig undan ganska bra jämfört med andra när det gäller vädrets makter och snöandet.
Igår kväll var jag bortbjuden. Det vankades hummer och det säger jag aldrig nej tack  till.
Kalasandet ägde rum c:a 1,5 mil hemifrån  så det skulle väl inte vara några problem att ta sig dit.
Trodde jag, ja !
Jag väntades infinna mig kl 18:00 och snöandet började som på beställning en halvtimma innan jag skulle ge mig iväg.
När  jag hade kommit ner genom skogen och ut på allmän väg såg jag inte en meter framför mig.
Det snöade "på tvären" och jag visste nästan inte var jag var.
Jo jag visste var jag var med ta mig sjutton om jag hade koll på var vägen höll hus.
Vitt,vitt,vitt över allt.
Det fick bli snigelfart och hoppas på att vägen var på ett ungefär där den brukar vara.
Jag kände mig som en bromskloss när jag såg andra bilar bakom mig.
Men det var inte en enda bilist som hade lust att köra om . Antagligen hade alla samma problem  som jag och de  tyckte nog att det var perfekt att ligga bakom mig för att ha ett par baklyktor att följa.
Hade jag försvunnit ut i periferin så hade de vetat att det inte var där vägen var .
Nog om det .. jag kom fram i alla fall.
Hummern smakade ljuvligt och sällskapet var lika trevligt som vanligt .
Eftersom jag drack "kördricka" hela kvällen och snöplogen hade röjt upp på vägen lyckades jag  komma hem helskinnad.
Idag skall jag inte köra en enda meter även om grannen har varit ute med snöplogen.
Jag skall bara elda brasa och sitta inne och mysa.
(Men inte förrän jag har varit ute och skottat lite snö !)

Inga kommentarer: