lördag 13 september 2008

Kaffe, tobak, siden

Vandringsmannen Wilhelm Korsgård är svår att hitta. Han är hela tiden steget före mig och jag letar och letar !
Igår sökte jag i böckerna som redovisade 1819 års folkräkning .
Wilhelm hittade jag inte men kära nå´n vad mycket konstigt man får se !
Där uppgavs vem som :
Nyttjar tobacc, avsäger sig tobacc, dricker caffe´, dricker win, dricker the, spelar kort , använder sidenpersedlar .....
Var man en dålig människa om man drack kaffe, rökte och spelade kort eller var det hög status ?
Vilken samhällsklass hade möjlighet att skaffa sig dessa " laster" !!
Inte var det pigor och drängar ..
Fy sjutton om vi hade behövt redovisa allt vi gör för "storebror" ( fast egentligen gör vi nog det i alla fall om jag tänker efter)

Jag som var grinig över att granntanten hade åsikter om att jag tog ett glas vin till maten en alldeles vanlig vardag, alldeles ensam ute på altanen .
Kände mig inte som en dålig människa utan vill kalla det "livskvalité" !

Inga kommentarer: