lördag 27 september 2008

Svenska språket

Jag har funderat på hur vårt språk har förändrats och att mycket av det som jag lärde mig i skolan verkar vara väldigt "omodernt" !
Därmed vill jag inte påstå att jag själv skriver eller talar perfekt på något sätt .
(Kommatering vet jag att jag är alldeles värdelös på ! )
Vissa saker har jag svårt att acceptera eftersom det sitter så hårt inpräntat sedan skoltiden.
Min farmor var småskollärarinna ..... underbar sådan .... ganska sträng !
Hon lärde oss att aldrig någonsin sätta sig själv som första person !
Börja en mening med ; Jag och ..
No, no,no !
Då fick man ingen Chaplin i kanten !
Avstavning var också väldigt viktigt ... finns det några regler nu för tiden !?


Utvecklingen går framåt och jag vrider tillbaka tiden till femtiotalet ....
ändå undrar jag .. var det så fel det vi lärde oss !

Inga kommentarer: