fredag 5 september 2008

Söka rötter

Det började med min farfar som jag visste väldigt lite om .
Han kom till sjukhus ett par år innan jag föddes och blev kvar där till sin död. Då var jag elva år. På den tiden (låter som om det vore kollossalt länge sedan... men ...det var på femtio-talet) fick inte barn under tolv års ålder komma in och besöka de sjuka vilket innebar att jag aldrig fick träffa farfar.
Att sjukhuset han befann sig på var ett hem för "lättsamma och följsamma mentalt sjuka" gjorde att man aldrig talade om honom och som barn accepterade man det.
Psykiska sjukdomar var "skamliga"!
Nu, femtio år efter hans död , har jag börjat leta i kyrkböcker, sjukhusjournaler och allt som går att söka i för att kunna skapa mig en bild av honom.
När jag nu förstår hur hans uppväxt var blir jag inte alls förvånad över att hans hälsa svek honom.
Modern, Sophia Johanna Olsdotter född 18430528 i Foss socken har inte varit lätt att följa i kyrkböckerna.
Hon fick sitt första barn Axel Hilmer 18680302 , Valbo Ryr oä
Fader Anders Magnus Jakobsson, L:a Tåkan
Andra barnet Carl-Johan föddes 18720722 i Rölanda där Sophia var inhysing, fader okänd
Barnet dog 18721210
Sophia vistades därfter en tid på Torps Herrgård (Wågsäter) som amma.
1874 flyttade Sophia tillbaka till Foss och så vitt jag har förstått lämnade hon sonen Axel hos sin mamma när hon 1875 flyttade till Göteborg.
Sophias mamma och Axel flyttade vid samma tid till Jermunneröd .
Axel Hilmer Andersson fick så småningom efternamnet Swahn och hade butik( tror jag) vid Munkedals Bruk och vad jag förstår så fick han det bra.
Vad Sophia gjorde och var hon bodde i Göteborg under åren 1875-1878 har jag ännu inte lyckats finna information om.
Däremot har jag ju funnit att farfar föddes där och även att Carl Alfred Christiansson i Klätta , Tanums s.n uppges vara hans far.
Alfred har också en historia ... sonson till vandringsmannen Wilhelm Korsgård !

Snacka om rötter !

Inga kommentarer: