måndag 8 september 2008

Älgar och kantareller

När humöret inte är på topp .. vad gör man då ?
Ut i skogen naturligtvis !
Ringde upp kära vänner som var villiga att knalla med över stock och sten och leta "gulingar" !
Stövlar, keps , en termos med kaffe och en påse kanelbullar . Vi var redo !
Första stoppet .... fem meter från bilen ... bara att skörda !
Men vi var inte ensamma i skogen !
C:a ( mellan tummen och pekfingret) hundra meter ifrån oss sprang en stor älgko med sin årskalv ! Man känner sig väldigt liten i deras sällskap skall jag säga och jag var ganska glad över att jag inte var ensam .
Vi plockade allt vi kunde hitta i kantarellväg och körde sedan längre in i skogsområdet !
Stoppa bilen ... jag ser nå´t gult ! Visst hade han rätt käre kusin !
Inte sjutton brukar jag kunna leta kantareller från bilen ...
Ut igen och korgen var snart halvfull.
Under tiden som vi klev omkring i buskaget hade en älgtjur ställt sig vid bilen och kollade in oss ! Han funderade nog över vad de tokiga människorna som kröp omkring på alla fyra i snåret höll på med .
Herr Älg insåg till slut att vi nog var ganska ofarliga och med ett par kliv försvann han över vägen och in i skogen igen.......efter honom kommer "fru Älg" !

Summering av gårdagen : fyra älgar , en massa älglus ( kliade över hela kroppen )och sex kilo rensade kantareller !

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad härligt med så många gulingar, jag var ute idag men hittade mest trattisar och några gula kantareller. Det kryllar av svamp i skogen! :D