fredag 29 maj 2009

En helt vanlig dag

När jag drar upp rullgardinen på morgonen och ser att solen lyser från en klarblå himmel går det lätt som en plätt att komma igång. (oftast)
Har jag dessutom fått sova gott en hel natt och vaknar på rätt sida så är det egentligen som bäddat för att bli en bra dag.
Idag har det varit precis en så´n dag tycker jag.
Först körde jag mitt morgonpass - ni vet det där "kånka och bär" .
Trädgårdsstolar, pelargoner, tunga urnor m.m
Det var förresten tur att jag hade gjort mitt kvällspass igår eftersom det bara var tre futtiga grader ute i morse !
Nåväl, när allt var på plats på altanen hade jag tänkt mig en lugn stund där ute med en kopp kaffe, läsa tidning och lyssna på göken. Jag tror förresten att gökskrället hade hängt upp sig idag - kokokokokoko - det tog aldrig slut .
Det blev inte så mycket altansittning just då !
Grannarna behövde support och av någon underlig anledning tror de att jag är rena ungdomen och att jag dessutom är begåvad med "gröna fingrar" !
Ja,ja, jag får väl ta det som en komplimang - allt är ju relativt och visst är jag yngre och stolligare än de andra som bor här.
En granne ville ha klippt lite buskar och en annan behövde hjälp med att plantera luktärtor.
Efter det skulle jag vattna blommorna hos en tredje granne .
När jag kom tillbaka till min egen uteplats hade solen gassat på såpass att jag behövde vattna mina egna blomster .
Först då var det läge att slå sig ner ute i solen på altanen med en kopp kaffe, lägga upp fötterna på en stol, torka svetten ur pannan och bara njuta.
Att jag efter en stund fick ett telefonsamtal där en väninna bad att jag skulle komma över på middag - ja det gjorde dagen alldeles perfekt.
Nu är dagen slut och skymningen lägger sig utanför fönstret.
Strandskatan önskar alla en trevlig, solig pingsthelg !

6 kommentarer:

Den hemska tvillingen sa...

Den hemska tvillingen ber att få återgälda den önskningen, trevlig pingst Strandskatan. Och det blir det ju för en så hjälpsam och snäll granne som du.

Markattan sa...

Markattan gratulerar till en förträfflig dag och ber att få önska trevlig pingst.

Markattan

Ännelaij sa...

Vad duktig du är!
Själv så..
kan jag inte ens försöka utmana dig i flitighet.

Men låter dock som om du haft en bra dag vilket är dig väl förunnat.

kram
/A

Speja sa...

Oj, vad du arbetar och står i - åt andra;) Men så är du ju vältränad också...
Hoppas att du också fick en riktigt fin helg!

strandskatan sa...

Tvillingen o Markattan: Med ett så fantastiskt väder som det har varit hela helgen kunde det inte bli annat än bra.
Ännelaij: Jag får ju träna inför torparlivet , vet du !
Speja: Nu är det slut med att kånka och bära på blommor och trädgårdsmöbler. Snart övergår jag till lite tyngre varianten: tunga kartonger !

anna sa...

ja, det ska du vara glad för att grannarna vill ha din hjälp!