lördag 20 juni 2009

Dagen efter kvällen före

Tunga, mörka moln ligger över samhället idag och det är nästan vindstilla.
En märklig tystnad råder.
Man kan nästan tro att hela samhället har baksmälla efter allt kalasande igår.
Jag firade en trevlig midsommarkväll hos släktingar. Lugnt och fint , god mat, jordgubbstårta och allt som hör till.
Vid midnatt bröt jag upp för att gå hem. Eftersom mina rara värdar ansåg att det inte var tillrådligt att en "äldre dam" skulle promenera ensam i midsommarnatten bland all "bös" så körde de mig .
Vi tog en liten omväg genom samhället för att se på folklivet.
Livat var det !
Hur många berusade ungdomar finns det ? De hängde i hundratals utanför restaurangerna, utmed gatorna och hamnpromenaderna.
Det var alldeles hysteriskt !
Bara unga, alldeles för unga, alldeles för berusade ungdomar !
Nu fanns det i.o.f.s massor av poliser på plats och jag är säker på att det var befogat .
När vi körde förbi ett gäng killar lyckades en av dem få in en spark rakt i bildörren.
Till all lycka blev det ingen buckla och jag tror att "repan", som gick tvärs över hela dörren, går att få bort. Det såg mest ut som färg från en joggingsko eller nå´t.
Jädra ungar !
När spriten går in går vettet ut och jag hoppas innerligt att inte allt för många av ungdomarna for illa på något sätt under midsommarnatten .

2 kommentarer:

Markattan sa...

Och idag hörs det bara ett ynkligt gnyende och jag-ska-aldrig-mer-dricka...
Fast det är klart att man hoppas att ingen råkade illa ut, annars vore man väl en elak typ.

Bra att bilen inte blev tilltygad.

Markattan

strandskatan sa...

Enligt tidningarna var helgen lugn på kusten. Dock icke i G-stad där polisen hade fått begära förstärkning,omhändertog 35-talet berusade, utredning av en våldtäkt och ett våldtäktsförsök. Annars var det lugnt !
Och på midsommardagen var det fullt pådrag igen !
Hur orkar de ?