onsdag 26 januari 2011

Charlie


Stor som em varg
 Den här yngligen har koll på Strandskatan.
Han hör hemma i granngården men kommer ibland skuttande över gärdet för att kolla vad jag har för mig.
Skottar jag snö, vilket ju har hänt ganska ofta den här vintern,  så är det himla skojigt att leka med snöskyffeln och snön som jag slänger iväg.
Är jag på väg till brevlådan kommer han också  och gör mig sällskap. Springer med en pinne i munnen bredvid mig och följer mig hela vägen hem. När jag går in så vänder han och går hem till sig.
Men oftast står han uppe på sin egen gårdsplan och skäller ut mig.
Ibland skrämmer han nästan fnatt på mig när han kommer smygande.
När jag står med huve´t inne i "utedasset" och hämtar ved  och han plötsligt står och nosar mig i knävecken får han varenda gång höra : Jäkla Charlie vad du skräms !
Sedan blir han klappad på och  blir tillsagd :"Nu får du gå hem"... (vilken han alltid gör).
Egentligen lever han lite farligt så här i vargjaktstider. När jag ser honom knalla omkring långt borta på gärdet så  är det inte lätt att se skillnad på honom och en varg.
Å andra sidan tror jag inte att någon jagar varg häromkring.
Jag har bara sett en livs levande varg , i vilt tillstånd, en enda gång i våra trakter. Men jag vet att de finns i skogarna inte allför långt borta och de strövar ju över stora områden.
Skulle det komma en varg runt husknuten när jag hämtar ved så skulle säkert den också få höra : Jäklar vad du skräms ! Nu får du gå hem.!"
Kul hund den där Charlie !

4 kommentarer:

Cici sa...

Det var väl en trevlig granne! Han klarar sig nog bra bara det inte är biltrafik där han springer omkring.

strandskatan sa...

Cici: Ingen risk att han blir överkörd. Två km från allmän väg ... ängar, skog och... inte mycket mer. Sopbilen kommer var fjortonde dag och skulle någon annan bil dyka upp så tror man att det är rally.

tankar från mitt fönster sa...

Så mysigt att bo på landet och ha en hund på besök. Hoppas våren kommer snart hos dig också.

strandskatan sa...

KajsaStina: Det är alldeles underbart att kunna bo "in the middle of nowhere" !
Plusgrader och regn idag ... börjar likna liiite vår !