torsdag 20 januari 2011

Prisad vare mössan och en torpares (för)-fall

Så här års känner man sig inte speciellt tjusig.
Det gör jag väl egentligen aldrig men nu är det verkligen inte upphetsande att se mig själv i spegeln . Oftast undviker jag spegelbilden  för att slippa se eländet.
Ett blekt nylle omgivet av ett  grått hår som borde varit klippt för ett par månader sedan.... nej, fy sjutton !
Har man som jag ett hår som är både tunt och  av en kvalité som bör vara så kortklippt som möjligt bör man uppsöka en frisersalong minst var sjätte vecka.
Men se det har jag inte gjort  sedan i oktober ... och då blir det så här.
Jag ser ut som ett "åkerspöke" !
Så prisad vare mössan som jag drar ner så långt det är möjligt  så fort jag går utanför dörrarna.
När det blir varmare och jag inte kan gå omkring med mössa utan att det ser för tokigt ut... ja, då får jag väl masa mig till frissan då !
Men sedan var det "fallet" också .
Jag var ju hundvakt åt Selma i några dagar.
Eftersom väglaget var bedrövligt fick hon motioneras genom lek i trädgården.
Selma gillar att hämta prylar som man kastar iväg och jag lyckades kasta en freesbee så långt att den hamnade ute på gärdet.
Eftersom hon är en lydig hund lämnar hon inte trädgården även om freesbeen är väldigt populär och låg inom synhåll.
Hon stod snällt kvar och väntade på att jag skulle hämta den.
Detta hände i söndags och regnet öste ner. Snön låg fortfarande kvar men det var blött som bara den.
För att komma in på gärdet skulle jag över ett dike och ett elstängsel.
Att diket och snön var så djupt  att jag sjönk ner  upp till låret hade jag inte räknat med.
Men skam den som ger sig ....freesbeen skulle hämtas !
Nästa steg var att jag skulle över stängslet.
Tjohooo... i vanlig ordning faller jag som en fura rakt ner i den blöta snön.
Tänk er en gammal kärring ligga och kräla omkring med ena benet i vädret och det andra intrasslat i ett elstängsel !
Jädrans vad kall och blöt jag blev !
Det var en väldig tur att strömmen inte var på  i det där förjolade stängslet !

Ja, det var allt för idag !
Ha det gott där ute i vårt avlånga land.

3 kommentarer:

XXX sa...

Nu ska vi se här, tant har gått i pension va? Borde inte tant lärt sig vid det här laget att tant har ovanligt lätt att ramla?
Fast om man nu ser ut som ett åkerspöke så kanske ett staket och ett gärde är helt rätt plats!
Hoppas du tinat och torkat vid det här laget.
Förlåt att jag tantar dig :-)

strandskatan sa...

Dht: "Tanten" ler, är torr som fnöske och förlåter dig så gärna ! Däremot ... hon lär sig aldrig av sina misstag !!!

Ännelaij sa...

oj!
..eh..alltså..jag tror att du är jag..eller tvärtom.
Igenkänningsfaktorn är 100%.
Ja, alltså förutom att jag inte har någon hund etc.