fredag 25 april 2008

Mobbing

Hade en ambition att skriva mina inlägg i någon sorts kronologisk ordning ... men eftersom jag är den jag är .... ostrukturerad... "fort och fel" .. impulsiv ..så får mina tankar komma precis som dom vill !
Satt i bilen i morse på väg mot en närliggande stad, lugn fin trafik på motorvägen, en skir grönska börjar skymta fram, ett rådjur här och där, lugnt betande på andra sidan viltstängslen !
En fin morgon !
Trots allt härligt runt mig sa vandrade tankarna !
("Du tänker för mycket" .. säger mina barn !)
Jag funderade på hur fel det kan bli när vuxna och barn/ungdomar inte kan kommunisera !
Barn provoserar , testar oss vuxna .. ibland till bristningsgränsen .
Som vuxen bör man ju , vilket vi inte alltid gör, veta bäst !
Min dotter A och hennes relation till en kvinnlig lärare som hon hade på mellanstadiet var katastrofal .
A och jag var vid ett tillfälle på kvartssamtal då läraren informerade mig om att A var slarvig , inte gjorde som hon sade m.m.
"Nu struntar jag i henne, hon får sitta där !"
Va ! " Du är väl utbildad till lärare... man kan väl inte bara låta en elev "sitta där "!!!!

A mådde dåligt !

Varför gjorde inte A som läraren sade, varför verkade A vara slarvig och varför blev inte jag informerad om problemet i ett tidigare skede ?
Personkemin mellan läraren och A var redan totalkvaddad och nu även mellan mig och läraren.
A var rädd för läraren !
Det visade sig att A hade problem med synen och inte alls var slarvig !
Den dag A slutade på högstadiet var det lunch för alla avgångselever i skolmatsalen.
A satt med sina klasskamrater vid samma bord som sin tidigare lärare .
Läraren frågade eleverna vad de valt för linje på gymnasiet och A berättade att hon skulle gå estetisk - bild o form .
Lärarens kommentar : "Jaha, det passar dig säkert bra ! Särskilt intelligent har du ju aldrig varit ! "
Visst kan man kalla det för mobbing !

Härliga , underbara A du har så många fina gåvor !

Inga kommentarer: