tisdag 29 april 2008

En "Ernst" hade behövts !

Förutsättningen för att jag skulle våga mig på att köpa torpet var att sotaremästaren godkände skorstenen. Skulle jag varit tvungen att mura upp en ny hade det dragit med sig kostnader på ganska många tusentals kronor.
Sotaremästaren gav klartecken .. allt var i sin ordning !
Med hjälp av familj och vänner tapetserades, målades, ut med alla gamla elektriska element ( jag tål dom inte.. svullnar igen i ansiktet ) , bort med heltäckningsmattor, slipa golv och lacka , ny toalettstol .. den gamla hade frusit sönder !
Allt gick i en rasande fart !
Renoveringen började strax efter jul och en månad senare flyttade jag in.
Underbara gamla vedspisen fick verkligen bekänna färg !
Jag njöt !
I början av mars begärde jag sotning eftersom jag var osäker på när det sotats senast.
Sotaren gjorde vad han skulle och uppmanade mig att elda hårt !
Visst, ingen pyreld här inte !
En vecka senare skulle jag ha goda vänner på middag.
Järngrytan med oxsteken i stod och puttrade på vedspisen. Läget tycktes vara under kontroll.
Då hände det ! Ett dån , som lät som om jag hade fått in en snöplog eller liknande ,hördes från köket !
Soteld !
Stäng spjället och ring brandkåren !
Tjugo minuter senare kom dom tutande ! Tjock rök bolmade ut ifrån skorstenen.
Plastmattan i badrummet började smälta och väggen i matrummet var glödhet .
Har nog aldrig varit så rädd i hela mitt liv !
Mina nya tapeter i matrummet var förstörda av värmen, murstocken sprack och jag fick eldningsförbud !
Men ... jag hade ju kvar huset och det blev trots allt middag för vännerna !
Även om det luktade bränt ..det var inte steken denna gången !

Inga kommentarer: