söndag 20 april 2008

Vi tar det från början

Fyrtiotalist ... numera nästan ett "fult" ord. Men .. det är precis det jag är och det är jag egentligen ganska belåten med att vara.

Vilken fantastisk utveckling som skett under min livstid !
Visst... en del saker som hänt är alldeles underbara och gör livet lättare .. en del är väl mindre bra eller alldeles förfärliga !
Om jag berättar för barn och barnbarn om hur det var förr så tror dom nästan att jag var med när Noak byggde arken !
Sån´t som att TVoch datorer inte fanns, att gatljuset på vår lilla ort,tändes vid mörkrets inbrott och släcktes vid 23-tiden (den mörka årstiden )och inte tändes igen förrän vid 6-tiden på morgonen för att släckas igen ett par timmar senare.
Badgäster, som turisterna kallades på den tiden, anlände med ångbåten Göteborg eller med tåget till järnvägsstationen några kilometer från samhället, eller t.o.m. anlände ett fåtal med taxi.
Egen bil var det ju inte så många som hade i slutet på fyrtio- början på femtiotalet.
Många samhällsbor flyttade ur sina hus för att hyra ut sin bostad till badgäster och på så sätt
få en extrainkomst att dryga ut sin inkomst med .
Mitt föräldrahem hyrdes ut på så sätt varje sommar under många år !
Familjens matlagning skedde i ett enkelt källarkök och sova fick vi göra i ett litet vindsrum.
Egentligen var det väldigt mysigt att ligga under takåsen och lyssna på fisketrålarnas dunk när dom kom in från dagens fiske vid nio- tiotiden på kvällen. Måsarnas skrik och svalorna som jagade i skymningen !
Fem kr. natten för en enkelbädd och sex kr med lakan tror jag att min mor begärde.
Vad får man för en femma idag !?
Många gäster bodde bara en natt så det kunde bli massor av lakan som vajade på strecket i trädgården... dessutom ... vi hade inte tvättmaskin !
Dock ... en liten extrainkomst blev det och med den kunde man betala vinterns kokskostnad !
Så var det då .. jag har förresten tvättstugan idag och skall låta tvätten torka i solskenet utanför
.... det så härligt underbara vädret som livar upp varenda cell i kroppen !
Snart kommer sommargästerna till vårt lilla samhälle och invånarantalet mångdubblas !
Nu är det vår !

Inga kommentarer: