torsdag 9 september 2010

Nostalgi

I natt har jag sovit uruselt !
Sovit en stund, vaknat, somnat om, drömt, värk i axlarna (man skall inyte hugga ved i sex-sju timmar.. det straffar sig ) och vaknat igen.
En skitnatt helt enkelt.
När klockan var två gick jag upp och kokade kaffe, tog en Ipren, kröp ner i sängen igen och bläddrade i
gamla veckotidningar.
I en av tidningarna läste jag ett kåseri som Ragnar Dahlberg hade skrivit.
Ni vet Ragnar som var programledare för Café Norrköping och Go´kväll.
Han berättade om somrarna då han och många andra killar vistades på Norra Latins sommarhem på Björkö i Stockholms skärgård.
Det var en bild inlagd i kåseriet som jag fastnade för... en bild på två grabbar:" Ragnar t hö och kompisen
Ingvar på "Sommis" 1958. Det var där deras framtid stakades ut."
Och jag kände igen Ingvar trots att han var några år äldre än då jag lekte med honom.
Det var en kille som tillsammans med sin familj,mamma Siri, pappa Birger, Ingvar o lillebror Gunnar, hade bott som sommargäster hemma hos oss några somrar i slutet av fyrtio- början av femtio-talet.



Kan ni gissa vem som är på den här bilden... va ? Nej det
kan väl ingen gissa kan jag tro !
Jo, det är den Ingvar Ernblad som i vuxen ålder blev programledare och producent i TV och som var Ragnar Dahlbergs kollokompis. Uppklädd/utklädd till .. ja, vad sjutton kan det vara..bagare eller nå´t... för han är väl inte en blomma ? Nää, det kan han inte vara. Vad skulle det vara för sorts växt ?
Åsså är det Strandskatan utspökad till nå´n sorts blomma.. prästkrage kanske .
Det var Badortens Dag i Grebbestad. En stor och viktig dag i samhället. Året kan ha varit 1951.. Det var på den tiden när solen alltid lyste, vattnet alltid var varmt och livet lekte.

1 kommentar:

Cici sa...

På den tiden tillverkades mycket "teaterklädsel" av crépepapper i olika kulörer, och ofta var man en blomma av någon anledning. Visst är det roligt att det finns bilder sparade från den tiden.