onsdag 21 januari 2009

Avsked

Sorg känner man då man förlorar någon som betytt mycket i ens liv !
Och visst känner jag sorg när jag tar avsked av E. i kyrkan idag
Aldrig mer får jag se henne stå där på vedbodbacken utanför stugan och ta emot mig när jag kommer eller se henne vinka avsked från fönstret i kammaren.
Aldrig mer ber hon mig gå bort till källan och hämta vatten .Kaffet blir godare av källvattnet än av det man tar i kranen, brukade hon säga .
Aldrig mer får jag sitta vid hennes köksbord och dricka det goda kaffet och de smaskiga smörgåsarna samtidigt som det sprakar och värmer så gott ifrån vedspisen
Aldrig mer kommer hon att be mig klippa häcken så att hon kan se ut till landsvägen.
Aldrig mer ber hon mig att köpa hampfrö, solrosfrö,nötter och talgbollar till småfåglarna. E älskade att mata både fåglar och djur .Hon satt ofta vid köksfönstret och tittade på medan de åt ute vid vedbodväggen.
Rådjuren kom och åt om hon hade lagt ut torrt bröd, ostbitar eller något annat gott "nere på stenen" - en stor flat sten som fanns bara ett par meter från farstukvisten.
Aldrig mer kommer jag att få höra hennes goda skratt när jag kommer farande in genom dörren därför att knotten håller på att äta upp mig.
"Så är det att bo i Bullar´n på sommar´n - knotten e bedrövlig ! Men de e då de enda som inte e bra !"
Aldrig mer kan jag slå henne en signal och beklaga mig om jag är ledsen eller berätta något trevligt som har eller skall hända .

Det var så vackert i kyrkan idag med ljuvliga blommor och förutom psalmerna spelades och sjöngs :
Inbjudan till Bohuslän,
Där rosor aldrig dör,
En ton från himlen,
Time to say goodbye,
Memory
Jag sörjer och saknar så många - pappa, mamma, Adam och alla andra som funnits i mitt liv och som nu är borta.
Nu har jag tagit avsked av ytterligare en av de som stått mig närmast !

Jag känner inte bara sorg utan även tacksamhet och glädje över att ha fått uppleva dig kära , fina E !

Ett hjärta av godhet har slutat att slå !

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja så är det, sorg blandas med glädje och tacksamhet, det är väl det som är livet och döden.

Ta hand om dig ordentligt när sorgen kommer krypande.