lördag 24 januari 2009

Älskade ungar !

När mina barn var små fick de ganska snabbt lära sig regler för vad man får och inte får göra. Ett nej är ett nej och ett ja är ett ja .Tider är till för att passas, tala om vart du går och när du kommer hem ,blir du försenad - ring och tala om, gör du något dumt -kom hem och berätta för mig, ljug aldrig, kom ihåg att förlåt är ett viktigt ord !
De visste att det inte var någon idé att bråka med sin mamma.
A-Ch säger än idag : Det räckte att du tittade på mig så visste jag vad som gällde !
Med detta inte sagt att jag var en perfekt barnuppfostrare och självklart har jag varit irriterad vid många tillfälle. Jag är ju inte mer än människa !
Men riktigt arg på de små har jag nog inte varit fler gånger än jag kan räkna på ena handens fingrar.
Ofta kommer ilskan som ett brev på posten efter en händelse där man har varit riktigt orolig och rädd .
A-Ch glömmer nog aldrig den gången jag var riktigt ursinnig på henne.
Det fanns en kohage några hundra meter från vårt hus. Nedanför hagen rann en bäck. Inte särskilt djup men vattnet var inte hälsosamt och luktade "pyton"!
A-Ch var inte så gammal men ändå stor nog att veta om att det var absolut förbjudet att gå in i kohagen och definitivt inte ner till bäcken .
En sen eftermiddag var ungen som uppslukad av jorden ! Vi letade överallt, frågade runt hos hennes lekkamrater - ingen hade sett A-Ch.
Aldrig tidigare hade hon bara gett sig iväg sådär och jag kände att paniken steg !
E6 strax intill, ett turisthotell där ett skumt klientel ofta vistades - i fantasin spelades det upp hemska scenarios - det ena värre än det andra.
Inte sjutton kunde jag tro att hon hade gått genom kohagen, ner till bäcken, hoppat på stenar och ramlat i vattnet !!
Men - se det var precis vad hon hade gjort !
C-J hittade henne och kom traskande hem med en stinkande, blöt , skrikande lillasyster !
Jag blev naturligtvis oerhört lättad när jag fick se mina barn nere på vägen. Samtidigt kände jag ilskan rinna över !
Det fanns ju en anledning till varför hon inte fick gå till bäcken - älskade unge hon kunde ju ha blivit kvar där i vattnet !
A-Ch fick gå direkt i duschen och efter en rejäl tvagning gå raka spåret i säng ! Utan kvällsmat !
Man kan ju undra om det var min ilska eller att hon fick gå till sängs utan mat som sved värst ?
Aldrig glömmer min nu vuxna dotter den enda gång som hennes mamma var riktigt arg på henne !
Kanske är det så att jag begåvats med ovanligt lätthanterliga barn eftersom jag kan räkna de gånger jag har varit ARG - och då menar jag verkligen jättearg !
Älskade ungar !

Inga kommentarer: