tisdag 13 januari 2009

Kvinna , klädd i beige sidenblus, dränkt i öl !

För flera år sedan var tre kollegor och jag på tjänsteresa i Oslo.
Vi skulle s.a.s. bo "ståndsmässigt" vilket innebar att vi var inbokade på Plaza Hotell .
Fint som snus !
Vi blev emellertid något förvånade över att vår ankomst väckte så stor uppmärksamhet - det stod en hel blåsorkester utanför entrén till hotellet !
"Guttekorps" klädda i full mundering tutade och blåste i sina horn !
Det var så överväldigande så att man blev riktigt rörd !
Nu visade det sig ganska omgående att det inte var vår ankomst som var den egentliga anledningen till att dom tutade så "pent" !
Det var Norsk Politi som firade någon sorts jubileum och Kongen og Dronningen var i antågande för att deltaga i festligheterna .
Vår lilla delegation blev i alla fall incheckad på hotellet för att sedan bege oss till Julius Fritzner Restaurant på Carl Johann. Vilken finfin restaurang - här snackar vi inte om en gammal "mjölkbar" inte ! Vita dukar, tjusiga möbler, mjuka mattor och dämpad belysning !
Servitörerna såg ut som hämtade från en fyrtiotalsfilm när de kom in med sina serveringsvagnar. Maten var täckt med sådana där stora "silverkupor" !
Anledningen till vårt besök i Oslo var att vi skulle träffa en representant från Posten Utrikes.
Han var redan på plats när vi kom till restaurangen och vi visades till vårt bord av hovmästaren.
Så långt allt väl !
I väntan på maten serverades "dricka " efter tycke och smak.
Representanten hade valt en stoooor stark !
Vår värd, den gode representanten, pratade på ! Både verbalt och med yviga gester - så yviga att han får in en fullträff på sitt stora ölglas. Innehållet fullkomligt flög över bordet och landade rakt i ansiktet på mig för att sedan fortsätta mot väggen bakom mig.
Jag är nog den första , kanske rent av den enda, som har sin siluett i öl på väggen på denna anrika restaurang !
Ljudnivån hade varit dämpad i lokalen före incidenten - nu blev det tyst som i graven !
Allas blickar riktades mot mig som satt där och såg ut som en dränkt katt ! Samtliga närvarande väntade med spänning på min reaktion . Ett vrål, ett skrik, lite tårar ... vad som helst ! Men nej då, inte jag ! Lugn och fin . . . såja, såja !
Antagligen blev jag så förvånad att jag inte sade ett ljud utan tog helt enkelt och putsade av glasögonen så att jag kunde se igen, torkade av mig lite försynt i ansiktet och hoppades att håret och min blus skulle hinna torka innan jag skulle lämna lokalen !
Efter en alldeles utsökt måltid (och en helt knäckt representant) tog vi taxi till hotellet och hissen upp till baren på 34:e våningen ! Där luktade det ju öl oavsett så ingen märkte att jag stank av denna i mitt tycke vedervärdiga dryck !
Representanten - han fick inte plats i vår bil utan skulle komma efter i en egen taxi.
Desto värre så hade killen inga kontanter och taxi tog inte emot kortbetalning vilket hade till följd att han fick gå till hotellet !
Ja, ja - nå´t straff skulle han ha !
Vi såg honom inte mera den kvällen !
Någonstans har jag hört att öl skall vara bra för håret ....

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hmmm vad menas? Har strandskatan möjligen druckit några öl?

Eller är det det varmare klimatet som orsakar värmeslag och solsting.

Ytterligt nyfiken på vad detta inlägg betyder...

Anonym sa...

Hur kan du tro det ? Jag bara sköljde håret !

Anonym sa...

Jaha, ja nu när jag fick hela historian berättad så fattar ju även jag, stackars hjärnskadad, vad som menas. Men när jag gjorde min kommentar igår fanns det endast en jingel eller trailer om den kommande öl-resan till Norge.

Stackars man som sköljde ditt hår. Han skäms nog än :-)

Anonym sa...

Ha,ha - Usch ja ! Han borde skämmas eftersom han inte ens erbjöd sig att betala en kemtvätt ! Jag stank som en hel ölfabrik - jag som aldrig i hela mitt liv har konsumerat ett helt glas öl ! Fast så här i efterhand kan jag le åt minnet !