torsdag 2 april 2009

Efterklok

I morse när jag skulle gå till brevlådan för att hämta morgontidningen kom en flicka i tio-tolvårsåldern ute på gångvägen.
Det var inte särskilt behagligt temperaturmässigt ute och tjejen gick barbent med byxorna uppkavlade ovanför knäna.
Jag kunde inte låta bli att fråga henne om hon inte tyckte att det var kallt .
Hon hejade lite försynt och sa: Nej, jag fryser inte . Jag kan inte gå till skolan utan måste gå hem igen . Titta här , jag är alldeles full av utslag och det kliar så att jag inte kan ha byxorna nere. Hela kroppen ser likadan ut. Vad tror du att det är ?
Jag är inte sjukvårdskunnig på något vis men det såg ut som om hon hade fått nässelutslag över hela kroppen.
Stackars liten ! Har du ätit något som du inte tål ? Är det tungt när du andas ? Finns mamma eller pappa hemma så att du får hjälp när du kommer hem ?
Nej, det är ingen hemma men jag skall ringa mormor. Hon kan lite om sån´t här med sjukdomar .
Flickan traskade iväg igen .
Fick hon tag på mormor så att hon fick hjälp snabbt ?
Jag kunde ju tagit reda på flickans namn och var hon bodde. Jag kunde ha ringt hennes mormor o.s.v.
Varför är det så lätt att vara efterklok ?
Fasen vad arg jag blir på mig själv !

Och jag tänker : Så bra jag hade det när jag var barn . Jag visste att mamma alltid var hemma. Hon vinkade åt mig i fönstret varje morgon när jag gick till skolan och hon fanns alltid någonstans i huset när jag kom hem.
Jag var aldrig ensam !

2 kommentarer:

Den hemska tvillingen sa...

Fast du tog dig ju tid att bry dig om henne en stund och det är det ju inte alla som gör. Klandra dig inte för hårt för hon visste ju uppenbarligen själv vad hon skulle göra.

Mamma Melissa sa...

Jag kan bara instämma, du tog dig ju tiden att prata med henne -istället för att förkasta hennes klädsel som många vuxna gör när de ser barn som går tunt klädda... och hon hade ju ett rimligt skäl till att gå sådär kallt klädd.

Kanske stöter du på henne igen och kan fråga hur allting gick:.))