lördag 11 oktober 2008

Djurvän

För ett par år sedan, en tidig augustimorgon, skulle sonen och mågen åka ut med båten på en fisketur. A och jag vinkade av dom vid kajen.
Eftersom avståndet mellan bostad och hav inte är mer än ett par minuters promenadväg hade jag lämnat altandörren på glänt.
När vi kom hem igen kunde jag inte förstå varför dörren rörde sig fram och tillbaka.
Det var grannens katt som försökte öppna den med tassen !
Kunde det vara en mus som smitit in ? Vi kollade runt lite grand men hittade inget .
Det gick nog ett par timmar ... då kröp musen fram !!
Eftersom jag sedan åren i torpet var van vid att ha "husdjur" fick jag inte panik utan sade till A ; Vi lånar grannens katt .. hon får komma och hämta sin missade frukost !
A tyckte att jag var barbarisk !
Men mamma . . . . den måste ju få en chans . .. . jag fångar den och bär ut den i skogen igen !
Sagt och gjort... fram med en plastburk ... lyft på minibyrån där musen gömt sig bakom ... snabbt som blinken med burken över musen ... på med ett lock ... bär ut den i skogen igen !

Snacka om djurvän !

Inga kommentarer: