tisdag 28 oktober 2008

Siv på Otterö

För några veckor sedan kom det ut en bok, Det är din själ jag kysser, skriven av Birger Sjöberg.
Boken , som skildrar Siv Sjöstrands brokiga liv, väckte många minnen från min egen barn- och ungdomstid.
Siv är en så speciell person att hennes liv och leverne inte har passerat obemärkt bland ortsborna under alla de år hon har bott i vår kommun.
Ett minne som dök upp hände på min allra första arbetsplats.
Jag hade fått jobb på Posten sommaren 1961. Lokalen där posten var bestod av ett enda rum och en stor del av ytan upptogs av pakethyllan. De flesta paketen , det kom massor på sommaren, var efterlängtade och hämtades snabbt . . . . andra kunde bli liggande i flera veckor.
Det började i sommarvärmen lukta riktigt illa i lokalen. Vi kunde inte förstå var stanken kom ifrån.
En dag kommer Siv på Röö, som hon oftast kallades, för att hämta ett paket .
Det var inte varje dag som hon kom iland från Otterö så paketet hade nog legat i hyllan i minst tre veckor.
Nu insåg vi varifrån, den näst intill outhärdliga stanken, kom !
Siv´s paket innehöll en ost som skickats , jag tror det var från Jugoslavien, c:a en månad tidigare !!
Jag undrar om hon kunde äta den där osten - den stank värre än ett utsläpp från reningsverket !

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha, härligt på det jobbet kan jag tro! Hoppas verkligen att hon njöt av sin ost.

Markattan