lördag 4 oktober 2008

S:t Pauligatan 11

I början av sextiotalet fick jag arbete i Göteborg . Det var bostadsbrist och när jag flyttade hade jag faktiskt ingen egen bostad.
Under de två första månaderna fick jag bo hos min farbror i Kortedala.
Att han stod ut med att ha mig där är egentligen en gåta ... han bodde i en etta med kokvrå som inte var mycket större än en skokartong !
Efter några veckor fick jag möjlighet att hyra ett möblerat rum på S:t Pauligatan 11 .
Lägenheten bestod av en korridor med tre rum på varje sida, två toalettrum och ett pentry .
Vi var sex singeltjejer som bodde i var sitt rum.
Pentryt var utrustat med en diskbänk, kokplatta med två plattor och ett köksskåp.
Kylskåp ... nej ! (På vintrarna förvarade jag smör o lite annat på fönsterbrädan .. där var lite dragit )
Toaletterna var just inte mer än det .. handfat ( modell litet) och toalettstol !
Dusch... nej !
Tänk er när sex tjejer skulle ut och roa sig på kvällarna och alla skulle tvätta håret ...i diskhon !
Rummet , c:a tio-tolv kvm stort , var möblerat med ; säng, byrå, soffbord, fåtölj och en liten stringbokhylla på väggen .
That´s it !
Hyran , etthundratrettio kronor/mån , skulle betalas kontant till fru Andersson som bodde i 9:an.
Spartanskt eller inte ..... jag hade vansinnigt roligt och var med om en massa tokigheter !
Tre månader innan jag flyttade från Göteborg , hösten 1969, fick jag en lägenhet i Kortedala !
Den hade både badrum och kylskåp.... vilken lyx !

Inga kommentarer: