måndag 27 oktober 2008

Man måste ha humor

Det ålderdomshem som mamma bodde på låg på cykelavstånd från min egen bostad vilket gjorde att jag besökte henne ofta.
Varje gång när hon såg mig komma lyste hon upp och sade : Där kommer ju min syster Ellen !
Personalen som hörde vad mamma sade undrade lite försynt: Men det ser du väl vem det är ?
Det måtte jag väl göra ... min enda dotter ! Hur har du kommit hit ?
Jag talade om att jag hade cyklat .
Har du cyklat ? Är du inte riktigt klok ! Från Munkedal och hit . . . det är ju fem mil !
Jag bor ju här vet du !
Här ?!! Du har väl alltid bott i Munkedal !

Vid ett tillfälle kom vi in på ämnet ålder och jag råkade säga att det kändes märkligt att ha fyllt femtio år . Jag kände mig ju mycket yngre !
Ha, ha , ha . . . . Femtio år ? Herregud, du är väl mycket äldre !
Nu var jag hennes syster Ellen igen . . . . . åttiosex år !

Jodå, man fick ha sinne för humor !

Inga kommentarer: