onsdag 22 oktober 2008

Mamma till sin mamma

Mamma och pappa hade ett härligt förhållande och jag hörde aldrig ett ont ord uttalas dom emellan.
Pappa avled hastigt i hjärtinfarkt endast sextiotvå år gammal .
Hela mammas värld rasade samman !
Som enda barnet fick det bli jag som stöttade, fixade, och tröstade.
Jag räckte ändå aldrig till och jag märkte att mamma förändrades.
Kunde sorgearbetet vara förklaringen . . . eller var det något annat . . .depression . . .demens . . .
altzheimers ? Mamma var trots allt sextionio år när pappa dog !
Vi kämpade på i några år men när hon inte klarade av att ens stänga av spisen var det dags att
sälja huset och skaffa ett bättre boende.
Det blev en tvåa i ett hyreshus i samma kvarter som hon bott de senaste fyrtio åren.
Efter en tid började jag märka att hygienen inte fungerade ! Hur säger man det till sin mamma ? Jo, man bjuder hem på middag. . . kan det samtidigt vara skönt med en dusch , under tiden laddar vi tvättmaskin och torkskåp !
Efter middagen , som hon fick äta iklädd morgonrock, var allt klart . . . mätt, nyduschad, håret i ordning och rena kläder ! Mamma var belåten !
Samma procedur varje vecka !
Nu kom en tid då mamma började "fantisera " om saker. Hon vandrade ute och väntade på poliser därför att någon stulit hennes hus, såg män som sov i trappuppgången, berättade att hon blivit utelåst och fått sova över hos vänner m.m. !
Inget stämde naturligtvis !
När jag frågade henne om vad hon ätit till middag så var svaret varje gång : pannbiff !
Jag förstod ju att något var fel och kollade kyl och frys ! Det visade sig att det enda hon handlade var aprikosmarmelad och falukorv ! Hela frysen var full av falukorv . . . kilovis med falukorv !!!
Jag insåg att nu behövde vi verkligen hjälp !
Sökte hjälp av vården på hemorten utan resultat ; Hon var ju så pigg och duktig !
Nu ilsknade jag till och åkte helt enkelt in till akuten på sjukhuset med mamma !
Äntligen var det en läkare som förstod situationen och tog över ansvaret !
Mamma fick stanna kvar för utredning !
Efter två veckor fick vi svaret att mamma hade drabbats av altzheimers !
Självklart kunde hon inte bo kvar i lägenheten utan fick flytta till ett vårdhem .
Jag kände mig som den onda dottern !

Inga kommentarer: