fredag 20 februari 2009

Dojan och annat tokigt

Det var på den tiden ! Då när jag varken hade lägenhet, man, barn eller bil.
När håret var mörk och tjockt , ögonen var svarta av eyeliner,mascara och ögonskugga och jag ofta var ute och dansade.
En lördagskväll skulle jag gå till Gyllene Hästskon (Dojan) med en riktigt "intressant" kille.
Det var första gången han bjöd ut mig och jag hade snyggat till mig lite extra.
Klänningen jag hade på mig användes för allra första gången och den var riktigt raffig.
Enkel skärning med rak kjol, ingen djup urringning framtill men ryggen var bar ända ner till midjan .
Vi blev visade till bordet som var bokat i förväg och vi beställde in en flaska rött vin.
Vinet hälldes upp i våra glas och vi satt och småpratade .
Då händer det som inte får hända när man är på krogen med en spännande kille !
Jag sveper ner ett helt glas vin i knät !
Min ljusgrå , nya klänning var röd av vin uppifrån och ner.
Jag badade i rödvin !
När jag reste mig från bordet rann det vin ända ner på mina ben !
Uaahhh - piiinsamt !
Vad skulle jag göra ?
Det var bara att tacka för sig och knalla ut i vinterkylan och ta spårvagnen hem .
Trots det första restaurangbesökets snöpliga slut så träffades den "intressanta killen" och jag många gånger .
Vi gick ofta på Dojan och dansade och jag kan garantera att inget mer vin spilldes !
Däremot glömde jag ett par skor i en taxi efter ett "bönemöte" som vi bevistat !
Skorna hämtades sedermera på poliens hittegodsavdelning på Tredje Långgatan !
Vet ni inte vad ett "bönemöte" är ?
Jo, då tar de inbjudna med sig en burk bruna bönor eller ärtsoppa och allt värms sedan i en gemensam gryta !
Nej, naturligtvis blandar man inte bönor och ärtor utan bestämmer i förväg vilken rätt som skall stå på menyn vid "bönemötet" !
Enkelt eller hur ? Sedan kan man ju ha lite "extra lämpliga tillbehör" för att förgylla kalaset !
En massa humor och något gott att dricka brukade vara väldigt lämpligt !
Ja, det var det hele !

Inga kommentarer: