torsdag 26 februari 2009

Världen är inte stor


När C-J tog sin examen på North Park University i Chicago hade jag flugit över till vindarnas stad för att bevista begivenheten.
C-J och M hade en lägenhet i närheten av universitet . Fastighetsägaren som de hyrde av bodde oftast i Florida men just när jag var där råkade han vara på besök för att se till sin fastighet.
Jag träffade honom vid ett enda tillfälle utanför lägenheten och bytte några ord med honom. Detta hände i december 2001.

I september 2004 åkte jag till landet i väster för andra gången.
C-J o M hade då sedan lång tid flyttat betydligt närmare down town och bodde nu ett stenkast från Lake Michigan.
Några dagar efter att jag installerat mig och anpassat mig till deras dygnsrytm tog vi en promenad utmed sjön. Vädret var fantastiskt och det var massor av människor som flanerade utmed sjön.
Det är ju faktiskt helt osannolikt att man skall träffa någon som man känner igen ibland myllret av människor i Chicago.
Plötsligt kommer det en man på cykel emot oss. Han viftade med armarna och hojtade :
Hello ! C-J, hello and hello mrs H ! How are you ?
Det var deras tidigare hyresvärd som var ute och motionerade.
C-J och M hade inte träffat honom sedan de lämnade den gamla lägenheten och det hade nog gått ett helt år eller mera sedan dess.
Hur ofta var fastighetsägaren i Chicago och hur ofta var jag där samtidigt ?
Vi befann oss kilometervis ifrån hans fastighet och jag tror inte att C-J o M har träffat honom någon gång efter detta tillfälle.


Lite märkligt var det !

2 kommentarer:

Anonym sa...

Världen är liten, mycket liten. Om värden är lika liten vet jag inte... Men visst är det märkligt.

Markattan får fundera

Anonym sa...

Jisses,jag trodde att jag hade stavat fel!
Om så hade varit fallet hade det inte varit märkligt alls .
Nu blev det lite märkligt i alla fall !
Lika bra att jag kryper ner i "bingen".
Natti !