söndag 15 februari 2009

Färdtjänst

I natt blev jag nästan lite nostalgisk !
Hur ofta händer det nu för tiden att C-J ringer mitt i natten och vill ha "färdtjänst" ?
Jag hade nog blivit något konfunderad om han hade ringt från Chicago där han bodde i några år eller från Malmö där han numera har slagit sig ner och bett mig hämta honom från en fest .
För femton år sedan hade jag s.a.s. jour mer eller mindre varenda helg. Det ingår i mammors uppgifter att se till att barnen kommer hem helskinnade efter att ha rumlat om med sina vänner .
Men så hände det i natt igen.
Sonen och hans fästmö var på ett bröllop ett par mil härifrån och hade försökt ringa efter en taxi för att åka hem. Men i Bullarskogarna en lördagsnatt står inte taxibilarna på kö . . . njaeee . . . . .bättre att ringa "morsans lokala färdtjänst "!
Kl. 01:15 ringer han och undrar lite försynt om modern möjligen är vaken. Jodå, jag var vaken eller rättare sagt telefonen hade väckt mig .
Har du lust att hämta oss ?
Det var självklart att mamma hoppade i ett par jeans, rättade till det grå "barret", gick ut och skrapade bilrutor och rattade sin lilla Ford ut i vildmarken .
Jag måste säga att det var riktigt mysigt att köra upp i skogarna. Månen sken över trädtopparna och snön vid vägkanten gnistrade som kristaller i kylan. Eftersom jag av erfarenhet vet att det finns gott om älgar och rådjur i dessa trakter fick jag ha "ett öga i mars och ett i november " så att inget oförutsett skulle inträffa.
Jag klarade mig hem utan incidenter även om jag var tvungen att stanna för ett förvirrat rådjur som ställde sig mitt i vägen och kollade på mig och en stor skogshare som var ute och skuttade.
Kl 03:00 kröp jag ner i sängvärmen igen .
Å, vad gott det är när barnen ringer ...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Se där ja, godhjärtad såklart. Och i Bullarebygden också, nu blir Markattan lite avis. Älskar dialekten, den får mig alltid att le, om än med något snett i mungipan, oklart varför, men härlig är den. Att du är snäll är ju ingen nyhet direkt.

Markattan önskar alla ungar slika morsor

Anonym sa...

Å hej på sig Strandskatan. Skönt att se att du är åter på bloggen, har saknat dig och funderat på om någon faslig magbacill eller hemsker influensa drabbat dig.

Ja det är gott när barna ringer och gott när de låter bli :-)

Lev väl

Anonym sa...

Markattan: Ha,ha ! Bullaren är ett märkligt ställe där egna lagar gäller, lokalpatriotismen överträffar allt och språket - ja, det kan ibland vara alldeles obegripligt !
Den rara tvillingen : Å, nej då - peppar,peppar - frisk som en nötkärna! Ont krut förgås inte så lätt ! Det är gott att höra att du har saknat mig !