lördag 28 mars 2009

Naima

På tal om ingenting - så dök det upp ett minne igen !
Jag har en väldig massa minnen som ploppar upp .
I antal år är jag så himla gammal att jag var ganska liten under efterkrigsåren .
Ja, nu snackar jag inte första världskriget även om man ibland skulle kunna tro det.
Andra världskriget är illa nog .
Skall man se det från den positiva sidan så har jag ett stort minnesarkiv att plocka ur och en väldig massa livserfarenhet.
Hur som haver så var det för de flesta ganska knapert i kassan under de åren. Mycket gick inte heller att köpa utan "kupong" .
Jag tror väl inte att man behövde en "kupong" för att köpa en liten docka men då kanske det var pengarna som saknades.
Jag fick i alla fall en docka när jag var ett par tre år
Den var tillverkad av något slags material som liknade vaxduk . Grönprickig vaxduk .
Ansikte var gjort av målad pressad papp (heter säkert nå´t fint) och kroppen var fylld med träull.
Dockan fick namnet Naima vilket var det vackraste namn jag visste .
Naima´s liv fick ett tragiskt slut !
Det stod en gammal silltunna som man samlade regnvatten i under stuprännan vid husgaveln.
Jag ansåg väl att Naima behövde ta sig ett dopp i den där tunnan och hjälpte henne s.a.s över kanten.
Däremot var jag för kort i rocken för att kunna hjälpa henne upp igen - en silltunna är hög !
Hon blev sig aldrig riktigt lik efter den händelsen - hon möglade den stackarn !
Vatten och träull inbäddat i vaxduk var ingen bra kombination.
Hur kan man döpa sin docka till Naima ..... kanske var lätt att säga ....

3 kommentarer:

Den hemska tvillingen sa...

Å stackars Naima och stackars stackars Strandskatan. Min gamla docka, en "negerdocka" som vi sa, från sent 60-tal lever än. Hon heter Sara och har en tvillingsyster som heter Miriam. Miriam adopterades bort av Markattan till den hemska tvillingens barn. Så nu bor Sara och Miriam tillsammans igen.

Speja sa...

En sådan sorglig historia. Papperskalle och vaxdukskropp och så släppas i plurret dessutom...;)

strandskatan sa...

Ja, visst var det bedrövligt !