tisdag 10 mars 2009

Nu räcker det !

Den gode hyresvärden aviserade den nya hyran idag . Som hyresgäst har man ju iofs vetat om att årets hyreshöjning var på gång och att det skulle röra sig om en höjning på c:a 2,5 %. Ingen överraskning alltså.
Men nu har hyran har kommit upp i kr 1.340:- per/ kvm och år och
då börjar jag fundera på om inte gränsen är nådd för vad som är rimligt.
För skojs skull jämförde jag kvm priset för några lägenheter i centrala Göteborg.
Det varierade mellan kr 861:- och 1.251:- i Linnéstaden och Haga !
Kan man bo så mycket mera centralt ?
Vår hyra är enligt hyresvärden bl.a. baserad på att man bor centralt och att man har nära till allt !
Dessutom säger sig fastighetsägaren bygga sina bostäder "för små plånböcker" !
Nog sjutton blir de små alltid !
Må så vara att jag bor nära havet vilket är alldeles underbart och borgar för livskvalité- men havet har väl Göteborgarna också !
Gångavstånd till systembolaget - kan det vara värt mycket ?
Har inte Göteborg några systembolag ? Jodå - många - nästan ett i varje kvarter !
Skall vi "lantisar " till vårdcentralen, apoteket, försäkringskassan, arbetsförmedlingen eller handla dagligvaror måste man transportera sig sju km.
Jag är säker på att det finns "inrättningar" i varenda stadsdel i storstaden !
Jodå man kan handla i dagligvarubutiker på närmare håll om man är beredd att betala
"kioskpriser" ! (turister som kommer hit tror att priserna höjs här på sommaren -vilket inte är fallet !)
Nej, jag skall inte gnälla och jag vill inte flytta till storstaden igen !
Jag funderar ändå på varför det är dyrare att bo på "turistorten" än i Göteborgs innerstad .

Ett torp i skogen kanske vore nå´t !
Funderar på det !

1 kommentar:

Anonym sa...

Den hemska tvillingen kan författa ett aldrig så litet brev till Strandskatans hyresvärd, bra som hon är på att skrämmas! :-)
Ja det är bedrövligt så hyrorna stiger, vår har höjts med 10% i fjol och ytterligare 10% i år, sådär bara, bulleribas, utan föregående varning. Det är ju så att man blir smått galen av slika fasoner.