tisdag 30 december 2008

Proffessionalism

A-Ch ringde från sitt arbete igår .
"Nu har jag suttit och talat med kultursidans chefsredaktör på ...... ....... och blivit utskälld i tjugo minuter !
Hon ansåg att jag var fullständigt dum i huve´t, oproffessionell och bla, bla, bla ! Jag kände hur jag krympte ! Det spelade ingen roll att jag talade om för henne att jag ringde p.u.a min chef och att jag inte hade fått all den information av honom som hon ansåg sig ha rätt att kräva av mig ! Jag blev så osäker när en kvinna som har varit med i gamet i fyrtio år började hacka på mig att jag nästan började stamma ! Det var bara att be om ursäkt och fråga vänligt om jag kunde få återkomma med all information hon behövde ! "
Vad säger modern då ?
I det här läget borde den goda chefredaktören ha plockat fram sin yrkeskunskap efter fyrtio år i branchen och på ett proffessionellt sätt skulle hon ha sagt :
Jag har också varit nybörjare en gång , även om det var länge sedan, och det är inte lätt att ha all kunskap om vad som krävs . Det är sån´t som kommer med åren ! Ta fram den information jag behöver ha och hör av dig igen !

Det är kanske för mycket begärt av en chefredaktör på en av svensk dagspress största tidningar att vara lite pedagogisk och trevlig mot en tjugotreåring som bara varit i branchen i sex månader ?

Inga kommentarer: