lördag 22 november 2008

1995 06 28

1995 06 28
Jag får ett samtal från vårdcentralen vid middagstid : Helga är här och hon mår väldigt dåligt ! Kan du komma ?
Rusar ut från jobbet och cyklar snabbt mot vårdcentralen. När jag kommer till brandstationen ser jag att ambulansen är klar för utryckning.
Skall ni till vårdcentralen ? Jag tror att det är min mamma som ni skall hämta !
Visst ! Hoppa in !
Mamma ligger i akutrummet med en massa personal runt sig .
Hej mamma, nu är jag här och jag skall inte lämna dig ! Har du ont ?
Hon tittar på mig och nickar : Ja !
Det är det sista ordet jag hör henne säga !
Hon får smärtstillande och ambulansen kör i ilfart till sjukhuset.
Mamma har fått en stor hjärtinfarkt !
Jag inser att det är allvarligt - men tar ändå inte in att mamma kanske skall dö !
Pratar med henne om allt och ingenting .
Hon ligger så stilla och lugnt och jag förväntar mig att hon snart skall vakna igen !
Efter c:a sex timmar känner jag att hennes ben är kalla så jag tar en handkräm och masserar henne. Fortfarande förstår jag inte att livet håller på att lämna henne !
När klockan är 18:45 kommer ett par sköterskor in !
Nu har Helga legat i samma ställning i flera timmar ! Om du går ut och tar en kopp kaffe i dagrummet så skall vi pyssla om henne under tiden !
Jag hinner bara gå runt hennes säng för att lämna rummet när hon tar tre djupa andetag -de allra sista !
Mamma är död.
Jag tror att hon hade hört mig hela tiden och att hon blev orolig av att jag skulle lämna rummet - om så bara för en liten stund !
Jag hade ju lovat att inte lämna henne !

Inga kommentarer: