söndag 2 november 2008

Vägval

Är allt förutbestämt , styr ödet eller kan man påverka sin situation genom att göra egna val ?
Hur hade mitt liv blivit om jag inte hade fått det där telefonsamtalet i maj 1968 , om jag inte lämnat Göteborg 1969, om jag inte "gått in i mörkret" 1973, om jag inte träffat x samma år och sedan levt med honom i tjugotvå år ?
Vad som hände 1968 kunde jag egentligen inte påverka och resultatet av den händelsen visade sig 1973 - det kunde jag inte göra så mycket åt !
Att jag lämnade Göteborg - där borde jag gjort ett annat val !
Åren med x ?????

Livet har givit mig tre fantastiska barn och jag älskar dom över allt på jorden !
Men - jag önskar att jag hade gjort fler "aktiva vägval " - både för min egen skull och framför allt för barnens !
Kanske hade livet blivit annorlunda då - men hade det blivit bättre ?!

Inga kommentarer: