lördag 29 november 2008

Bara farmor

Jag har yngsta barnbarnet på besök - W fem år !
Det är föräldrafritt s.a.s. och vi får umgås på tu man hand - bara W och jag !
Vi gjorde lite inköp efter att jag hade hämtat henne .
Du farmor, köttfärssås är gott ! Ja, för det är faktiskt min favoriträtt - köttfärssås och makaroner - och är det lök i så kan jag plocka ur den !
Å, du farmor ! Risifrutti med jordgubb- det är jättegott till frukost - kan vi köpa det !?
Jag har slutat dricka välling - nu dricker jag bara mjölk - kall mjölk - jag kan dricka det i vad som helst - flaska är ju bara för småbarn ! Åsså , du farmor - vi måste ha lördagsgodis - fast jag behöver nog inte så mycket - bara lite grand !
Vi köpte de varor som kunde tillfredsställa den unga damens önskemål och startade hemfärden.
I baksätet övades det på "Lusse lelle" hela vägen hem - tre mil !
Väl hemma tillagade och förtärde vi "favoriträtten ".
Med tända mysljus på bordet satt vi kvar länge och småpratade i skymningen .
W berättade om fritids och om vad hon gör där, vad hennes vänner heter , vi skrev ord som hon försökte läsa o.s.v.
Till slut frågade jag : W, vad skall du bli när du blir stor ?
Hon tittade på mig med sina stora ögon precis som om hon tyckte att det var en märklig fråga . Sedan kom svaret ; Jag skall bara bli Farmor !

Kan det ha varit nå´t i köttfärssåsen ?

Inga kommentarer: