fredag 28 november 2008

40 år !

Jaha, just denna dag har jag varit mamma i fyrtio år !
Det är på barnen man märker att man själv blir gammal - sägs det !
Jag känner mig inte alls gammal egentligen - men fyrtio år - då kan man ju räkna ut med lilltån att jag är "till åren kommen" - eller ?
Då, för fyrtio år sedan, var (nästan) alla tanter "Tanter" när dom var i den ålder jag är nu - alla var klädda i korviga crimplene-klänningar, präktiga systerskor med bred klack och en liten shoppingkasse med "bönningen" i när dom skulle träffas och dricka 11-kaffe !
Tror ni att jag var på tapeten vid dessa kaffekalas ?
Jajemen ! I ett litet samhälle som vårt där alla känner alla "gottade sig tanterna" i mitt "öde"!
Att vara ensamstående med barn var, t.o.m. så långt fram som på sextio-talet , inte något som drabbade "fina flickor"! Man hamnade i "olycka" - nå´t så vansinnigt dumt uttryck !
Men jag var ju "trolovad" när "olyckan hände" och dessutom hade jag i princip blivit övergiven vid altaret - därmed ursäktad !
Detta stöttes och blöttes mellan tuggorna på "tantmötena" !
Summering:
1. Jag avskyr sladdertackor !
2. Tantvarning på crimpleneklänning och "rejäla skor " !
3. "Olyckan" var/är den vackraste, mest godhjärtade underbara människa man kan tänka sig !

Tack till "hans dagars upphov" för att han gav mig denna underbara gåva för fyrtio år sedan !

3 kommentarer:

Anonym sa...

En del människor är dumma som spån och det kan man inte göra så mycket åt. Dessutom var "man" kanske mer inskränkt för 40 år sedan, mer noga med formerna. Det som är lika från tid till annan verkar vara kvinnans ansvar för ditten och datten. Men hur som haver ska du få ett litet visdomsord att ha med dig i den mentala handväskan; Det är ju så bra med korkade människor för tack vare dem kan vi andra briljera utan att ens anstränga oss.
Konstigt dock att du fått det vackraste exemlaret av barn...det står det på mina garantisedlar också!!!
Önskar dig en lugn och blåsfri helg gör den hemska tvillingen.

Anonym sa...

Kloka ord ! Visst är det ett mysterium med de egna barnen och deras ljuvlighet och att det dessutom upprepar sig när barnbarnen kommer !
Adventsstakarna är på plats och lugnet har lägrat sig över det lilla samhället !
Strandskatan önskar en fin Advent med hög mysfaktor !

Anonym sa...

Markattan lägger sig i och hävdar att ni båda måste ha läst fel på garantisedlarna. Jag har fått numero uno och därtill två finfina bonusar.
Men det är väl tur att vi alla tycker så om sina ätteläggar? Hur skulle världen se ut annars.

Jag önskar en trevlig helg. Markattan avser att umgås med trevligt folk och äta kåldolmar och ha Sagan-om-ringen-maraton.