tisdag 4 november 2008

Utvecklingssamtal

För några år sedan blev det "modernt" och ett måste att ha utvecklingssamtal med anställda.
Låter ju fantastiskt bra - eller hur !
När man har varit på ett företag i nästan tjugofem år och utvecklats hela tiden - då skall man på utvecklingssamtal !?
Chefen, en kvinna i trettioårsåldern, ganska nyutexaminderad civilekonom, kallade mig till möte .
Samtalet inleddes av henne med orden : Du är ohjälpsam och ostrukturerad !
Hon sårade mig djupt !
Aldrig, aldrig någonsin har jag varit ohjälpsam vare sig på min arbetsplats eller privat !!
Jag talade med mina kollegor efter samtalet med chefen och ingen av dom hade någonsin upplevt mig som ohjälpsam !
När stressen och arbetsbördan blev övermäktig - jo, då kan jag erkänna att jag snurrade runt min egen axel .
Arbetsuppgifterna blev fler och fler , mer och mer kvalificerade, tidspressen större och större och övertidstimmarna alldeles för många - då var det inte lätt att vara strukturerad !
Men ohjälpsam - det var verkligen inte rättvist !
Vid samtal med VD:n för företaget några dagar senare bad han om ursäkt å sin kollegas vägnar med motiveringen att hon egentligen inte var "lämpad att ha personalansvar " !
Det är mänskligt att fela och gudomligt att förlåta !
Men sjutton vet om jag har kunnat förlåta henne !

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja tänk vad de kan hitta på, de där unga fräscha cheferna! Jag har upplevt ungefär det samma och kommer aldrig att kunna förlåta för det som sades. Men gått vidare har jag, det känns meningslöst att ödsla kraft på sånt. Skönt att VDn verkade ha vett iallafall. Tack för att du länkar till min blogg.

Markattan